Leven op Mars

Het in Nederland gevestigde Aerospace Propulsion Products (APP) heeft Fike uitgenodigd om een voorstel in te dienen voor de ontwikkeling en levering van de European Space Agency "ESA" ExoMars 2018 Parachute Deployment Device (PDD) breekplaat.

Vandaag is het gelukt en hebben we de bestelling ontvangen voor de levering van de missie-onderdelen.

De eerste ExoMars-missie arriveerde in oktober 2016 op de Rode Planeet, de tweede missie is gepland om de bouw te voltooien voor een lancering in 2020. Tijdens de eerste missie sprak het missiemanagement over een ruwe landing van de Schiaparelli-lander, terwijl het moederschip van de Schiaparelli, de Trace Gas Orbiter, veilig in een baan om Mars kwam en momenteel presteert.

Wat er met Schiaparelli is misgegaan, is nu begrepen en een rapport over de bevindingen is beschikbaar op de ESA-website. Verschillende aanbevelingen om de EDL-robuustheid te verbeteren, worden nu geïmplementeerd binnen het ExoMars 2020-project. Het is belangrijk om de oorzaak van de storing te kennen, omdat de Schiaparelli is ontworpen als een voorloper van een ambitieuzere rover-missie die gepland staat voor 2020.

De geplande 2020-missie van het ExoMars-programma zal een Europese Rover en een Russisch oppervlakteplatform naar het oppervlak van Mars brengen. Net als in 2016 zal een Russische Proton-draagraket worden gebruikt, waarbij de eigenlijke apparatuur na een reis van negen maanden op Mars aankomt. De ExoMars Rover zal over het oppervlak van Mars reizen om te zoeken naar tekenen van (vorig) leven. Het verzamelt monsters met een boor en analyseert deze met instrumenten van de volgende generatie. ExoMars zal de eerste missie zijn die de mogelijkheid combineert om over het oppervlak te bewegen en Mars op diepte te bestuderen.

Wat is de rol van Fike in het hele verhaal van 2020? “We kregen een eerste verzoek in september 2014. De eerste 15 breekplaten werden geleverd in december 2014. Nu, in 2017, zullen we 163 breekplaten leveren aan Aerospace Propulsion Systems, waarvan er twee zullen worden gebruikt in de PDD. Deze breekplaten zullen worden gebruikt op een gasgenerator of cartridge van een PDD, die de parachute zal inzetten die de afdalingsmodule vertraagt tijdens de atmosferische binnenkomst van Mars. De primaire functie van de breekplaat is het voorzien in een gecontroleerde opening van de drijfgaskamer. Secundaire functies zijn het afsluiten van de drijfgaskamer om de drijfgaszak op zijn plaats te houden, te openen zonder defragmentatie en bestand te zijn tegen omgevingsbelastingen tijdens alle fasen van de missie ”, legt Elvis Vangeel, Application Engineer PR en PEP uit.

“Het is niet het grootste project in aantal, maar het heeft wel prestige. We denken dat deze order een grote impact zal hebben op het imago van Fike in de lucht- en ruimtevaartindustrie ”, aldus Elvis.

We willen het betrokken Fike Europe-team feliciteren en zijn er zeker van dat ze gefocust zullen blijven op de verwachtingen van de klanten en alle ervaringen van Fike zullen toepassen om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen tevreden zijn. Binnenkort kunnen we beweren dat Fike de bodem van Mars bedient.